Ahad, 19 Februari 2017

'Safee mungkir janji

AIZAWATI AHMAD sukan@utusan.com.my
SAFEE Sali meraikan kemenangan Selangor ketika menyarung jersi pasukan Merah Kuning dalam saingan Liga Super pada Februari, 2011.
KUALA LUMPUR - Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) kecewa dengan tindakan Safee Sali membuat pusingan U apabila membatalkan keputusan untuk kembali ke pangkuan pasukan Red Giants, sebaliknya memilih untuk kekal bersama Johor Darul Takzim (Johor DT).

Timbalan Presiden FAS, Datuk Abdul Mokhtar Ahmad berkata, penyerang kebangsaan itu telah menyatakan persetujuan untuk menyarung jersi Selangor dalam pertemuan dengannya dua minggu lalu, sebelum menukar fikiran pada saat akhir.

Walaupun mengakui kecewa dengan tindakan pemain berusia 29 tahun itu, namun FAS secara 'gentleman' menerima keputusan Safee dan mengucapkan selamat maju jaya kepadanya.

"Dalam pertemuan saya dengan Safee, dia bersetuju kembali ke Selangor dengan gaji bulanan yang dipersetujui kedua-dua pihak. Semasa Safee bertemu saya pertama kali, dia telah menyatakan kekecewaan kerana harus bermain dalam Liga Perdana jika kekal bersama Johor untuk musim baru.

"Atas faktor tersebut, Safee hendak kembali ke pangkuan Selangor dan kami dengan hati terbuka menerimanya," kata Mokhtar dalam satu kenyataan, semalam.

Mokhtar enggan mendedahkan berapakah gaji yang ditawarkan Selangor kepada Safee, namun menjelaskan jumlah yang mampu diberi mereka tidak dapat menandingi apa yang ditawarkan oleh Johor DT.

Beliau turut menambah, selepas Safee bersetuju dengan tawaran Selangor, FAS telah membuat bayaran pendahuluan.

Utusan Malaysia difahamkan Johor DT telah menawarkan gaji yang cukup lumayan RM110,000 sebulan kepada bekas penyerang Red Giants itu, sedangkan Selangor hanya mampu membayar RM65,000.

Mokhtar berkata, pengumumannya ini adalah untuk memastikan semua pihak, khususnya penyokong Selangor dapat memahami situasi tersebut dan tidak mencetus sebarang polemik mahu pun spekulasi kepada pengurusan FAS atas keputusan Safee itu.

Menurutnya, sikap profesional harus digambarkan menerusi rundingan dan perjanjian sebelum mengikat kontrak.

"Kalau mengikut undang-undang kontrak, perjanjian lisan juga dianggap memeterai kontrak. Perancangan FAS ialah membawa Safee ke pejabat FAS untuk satu majlis ringkas bagi menandatangani kontrak sebagai memeterai perjanjian lisan antara kedua-dua pihak selepas aksi skuad kebangsaan menentang Qatar pada kelayakan Piala Asia.

"Tetapi apabila kami dimaklumkan menerusi pihak ketiga bahawa pengurusan JDT mahu mengekalkan Safee untuk bermain dalam Liga Super, FAS tiada pilihan lain demi kepentingan pemain berkenaan, kami melepaskan Safee," jelasnya.

Beliau berkata, usaha membawa pulang Safee ke Selangor adalah berdasarkan anggapan bahawa penyerang itu mampu mengembalikan sentuhannya di bawah pengurusan Red Giants.

"Idea kami pada awalnya ialah menjadikan Safee sebagai penyerang utama sambil memberi dia ruang membimbing penyerang muda.

"Kami juga mengenang jasa Safee yang pernah beraksi untuk Selangor selama lima musim pada 2006 hingga 2011 dan atas sebab itu, kami percaya dia masih memiliki pengikut yang ramai, selain hakikat bahawa FAS memerlukan khidmatnya untuk bersaing di peringkat Liga Malaysia dan Piala AFC," tambah beliau.
Rujukan:http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20131122/su_01/Safee-mungkir-janji#ixzz2lKMA2Nlw© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan