Khamis, 27 Oktober 2016

Tekad tutup mulut pengkritik

Firdaus Hashim
firdaushashim@hmetro.com.my
 
Kelana Jaya: Pemenang Kasut Emas Piala AFF 2010 Safee Sali bertekad untuk memastikan penampilan terakhirnya di saingan berprestij Asia Tenggara itu berakhir dengan kenangan manis sebelum bersara daripada arena antarabangsa.

Dia yang kini berusia 32 tahun, mengakui faktor usia dan kecederaan sebelum ini banyak mengubah gaya permainannya, berbeza apabila sering menjadi igauan penjaga gol lawan ketika zaman kemuncaknya enam tahun lalu.


Namun, penyerang Johor Darul Ta’zim (Johor DT) itu yang kembali ke pangkuan pasukan Harimau Malaysia mahu dijadikan Piala AFF sebagai medan untuk menutup mulut pengkritik yang mempertikaikan kehadirannya dalam skuad negara.

“Pertama sekali saya bangga kerana tersenarai selepas hampir setahun tidak dipanggil. Sebagai pemain saya perlu menjalankan tanggungjawab untuk naikkan nama negara walau apa cara sekalipun.

“Memang ada yang mempertikaikan kerana dalam skuad Johor DT saya sekadar pemain simpanan. Bagi saya, komen itu ada yang baik dan buruk. Jadi saya hanya ambil yang positif dan tinggalkan komen negatif.

“Mereka (pengkritik) tidak peduli apa yang pemain tempatan rasakan dalam liga (Liga Super) kerana memang peluang untuk bermain agak sukar akibat dimonopoli pemain import.

“Bagi saya, siapa yang dipanggil (menyertai pasukan negara) tentu berdasarkan kriteria jurulatih. Jadi saya yakin jurulatih (Datuk Ong Kim Swee) memang percayakan keupayaan saya,” katanya pada sesi latihan pasukan di Wisma Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) di sini, semalam.

Jelasnya, dia gembira dapat bergandingan dengan Norshahrul Idlan Talaha kerana mereka pernah dilabel antara gandingan penyerang terbaik rantau ini.

“Saya gembira dapat bekerjasama dengan Mat Yo (Norshahrul Idlan Talaha) kerana selalunya apabila kami bermain bersama, keputusan baik dicapai.

“Jadi, saya harap dengan latihan di sini, kami akan cepat menemui semula keserasian yang hilang,” katanya.
Sumber-Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 27 Oktober 2016 @ 8:51 AM


Tiada ulasan:

Catat Ulasan